Lavtrykk i bransjen – verdien av god kvalitet i dårlige tider

Mens sola gradvis går lavere over horisonten mot mørketida, stiger renta og prisene stadig mer og styrer mot en mer anstrengt økonomi blant private bestillere. Dette merkes også i byggebransjen med en jevn økning i antall konkurser. Flere huseiere som har planlagt å pusse opp badet sitt, eller som har reelle tekniske behov for å modernisere, velger å utsette investeringer i eget bad.

Kunden vil ha kvalitet

Vi hører at entreprenører melder om færre henvendelser fra privatmarkedet, og ekspertene sier det er sannsynlig at dette vil vare en periode fremover, riktignok med noen lokale forskjeller i landet. 

Det er viktig å alltid levere gode baderom, men det blir nå stadig viktigere å tenke på kvalitet og gode referanser.

Vi i FFV ser at privatforbrukere er blitt mer oppmerksomme på FDV-dokumentasjon som et verdipapir i forhold til ny Forskrift til avhendingsloven som kom i 2022. I denne er det krav om at den bygningssakkyndige skal etterspørre dokumentasjon på fagmessig utførelse når badet er modernisert de siste 5 årene.

Avslutningen av ett prosjekt, og opplevelsen til kunden i slutten av prosjektet, blir stadig viktigere. På nettsiden til våre Godkjente våtromsbedrifter (GVB) ligger det en egen mal for FDV- og sluttdokumentasjon, som kan lastes ned og formes etter bedriftens eget behov. Det ligger også informasjon om sluttdokumentasjon i FFVs råd til forbrukere.

Opplæring av forbrukere

Nylig lanserte FFV ett digitalt kurs for forbrukere om viktige forhold som privatpersoner bør tenke over når de skal hente inn tilbud og velge entreprenør til badet sitt, som for eksempel å sjekke bedrifters økonomi på proff.no og etterspørre sluttdokumentasjon. Kurset er foreløpig gratis og ble annonsert i septemberutgaven av Hus og Bolig, som når ut til 250.000 lesere. Om du vil ta en titt på kurset, finner du det her .

FFV som en støttespiller

Fagrådet for våtrom ønsker å være en støttespiller for våre GVB, og håper dere tar kontakt om det er noe vi kan hjelpe med. Våre våtromseksperter svarer gjerne på våtromsrelaterte spørsmål. Noen ting det kan være greit å tenke på for å opprettholde et godt forhold til dine kunder, også om det skulle bli trangere tider for bedriften:

  1. Er det risiko for permitteringer, så ta kontakt med FFV dersom deres faglige leder er blant disse, med tanke på deres godkjenning som Godkjent våtromsbedrift og ev. behov for en dispensasjonsløsning. Vi hører ofte fra forbrukere som ønske å sjekke bedrifters status som Godkjent våtromsbedrift. Det er i bedriftens egen interesse at opplysningene stemmer og at faglig leder på godkjenningen er tilknyttet bedriften.
  2. Som den proffe parten i en avtale, er det bedriftens ansvar å synligjøre alle forutsetninger (Lov om Håndverktjenester), og bedriften regnes som både prosjekterende og utførende. Unngå en situasjon der veilednings- og informasjonsplikten ikke blir ivaretatt, eller bedriften havner i en tvist fordi det ikke ble opplyst om viktige forbehold da tilbudet ble gitt. 
  3. Pris gjerne inn kvaliteter som dere mener er utover minimum i konkurransen med andre, og la eventuelt bestiller selv velge bort ikke-essensielle tilvalg.  Dersom kunden så velger bort noe av leveransen, er det den som tar valget.  Økt antall tilvalg for kunden medfører normalt at de vil be om presiseringer fra andre dere konkurrerer med. Dette kan være gunstig i konkurransen. 
  4. Bruk gjerne logo for Godkjent våtromsbedrift i markedsføringen av bedriften, men husk at det da forventes at bedriften leverer bad iht. de tekniske kravene i BVN.  F. eks. er fallkravene i BVN 30.100 pkt. 32 gunstig for våtromsbedriften i forhold til tolkning av fallkrav. 
  5. Krav om urimelig forskuddsbetaling som ikke gjenspeiler oppstartskostnadene, kan oppleves useriøst og påvirke bedriftens omdømme. Prinsippet i Lov om håndverkstjenester er at «betaling skjer etter at arbeidet er utført».  Det er likevel full avtalerett i Norge, så det er ikke urimelig å ønske noe forskudd ved oppstart, og at man har en betalingsavtale som gjenspeiler produksjonen. En betalingsplan bør følge prinsippet om at kunden ikke betaler for mer enn det som er tilført av verdi i prosjektet på fakturadato.

En snarvei kan fort bli lang

I ett strammere marked kan det være fristende «å jukse» litt med kvalitet, egenkontroll og levering av FDV-dokumentasjon.  Dette vil være motstridende med det å ha et godt omdømme og vil påvirke kvalitetsstemplet bedriften har ved å være en Godkjent våtromsbedrift.  

Når en mulig kunde spør om de siste to referansene dine, er du da trygg på å anbefale dem å ta kontakt med disse? Eller vil du måtte tenke deg om og gå langt tilbake i tid for å kunne henvise til en kunde som er fornøyd? 

Har man først gått seg vill med et synkende omdømme kan veien tilbake bli lang, men det er aldri for sent å forbedre kundereisen.  Hvorfor ikke begynne i dag? 

Med fokus på en god opplevelse for kunden, vil også bedriften kunne nyte turen.

Etabler gode rutiner og følg dem:  

  • Følger dere bedriftens egne KS- rutiner og sjekklister? Hva om noen ønsker å se dette i et konkret prosjekt. Er dette på plass?
  • Unngå unødvendige tvister – opptre som er seriøs profesjonell aktør.
  • Ha orden på likviditeten så kunden kan se at du er «proff» på Proff.no
  • Sjekk at bedriften ligger ute på anbudssider og i sosiale medier med riktige logoer for godkjenning, og forsikre dere med jevne mellomrom at dere står oppført der dere tror dere gjør det. (Mitt anbud har for eksempel krav om Godkjent våtromsbedrift, Sentral godkjenning eller Mesterbedrift).
  • Skulle dere motta en klage fra en kunde, lytt til kunden, finn ut hva som har gått galt og kom til enighet om hvordan det kan fikses.

Gammel visdom

Det kan være et snev av sannhet i det som Henning Kvitnes synger i sin låt «Evig eies kun et dårlig rykte». Kanskje hentet han inspirasjon fra et av de eldste litterære verk vi har her til lands, Håvamål (vers 76 /77):

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.
Men ordet um deg
aldri døyr…

Så kan vi hente trøst i avslutningen av verset:
… vinn du eit gjetord gjævt.

Bedrifter som tar vare på sitt gode rykte gjennom dårlige tider, vil også blomstre i gode tider. Om ikke altfor lenge snur sola igjen.

Ha en fin høst!

Velkommen til Våtromsdagene 2024

– Bestill innen 31. mars for ekstra god GVB EARLYBIRD-rabatt! Det er 20 år siden Våtromsdagene ble arrangert for første

Sjatteringsforskjeller på fliser

Fra tid til annen oppstår diskusjoner med byggherre om sjatteringsforskjeller på fliser. Det virker som om de originale glaserte hvite

Webinar – “Våtrom for takst”

Vil du vite mer om mikrosement, lokal reparasjon og sluk/mansjett-utfordringer? Bli med FFV på «Våtrom for takst»-webinar den 31. august!

Møt FFVs nye seniorrådgiver

Fagrådet ønsker velkommen til sin nye seniorrådgiver, Geir Sørensen. Sørensen har lang fartstid og kompetanse i flisbransjen, både som utførende,

BVN har blitt revidert i juni

Byggebransjens våtromsnorm er et “levende” verktøy som revideres jevnlig. Her kan du logge deg inn og sjekke endringer i anvisninger

Våtromssertifikat med obligatorisk oppdatering Modul-A og Modul-B

Obligatorisk oppdatering av Modul B

På Fagrådet for våtroms generalforsamling i 2022 ble det vedtatt at oppdatering av våtromssertifikater for modul B – «Ledelse av

Portrett av fagsjef i FFV, Bjørnar Hansen

Møt Fagrådets nye fagsjef

1. august i år tok Bjørnar Hansen over stillingen som fagsjef i Fagrådet for våtrom, etter at fagsjefen gjennom de

Illustrasjon av sluk og mansjett fra BVN 42.105

Samvirke membran og sluk

Hvor oppstår de fleste lekkasjene i våtrommet? Fortsatt er overgangen mellom sluk og membran «vinneren». Ca 80% av alle lekkasjene

Fall, fall og atter fall

Vi kommer stadig tilbake til det, og for Fagrådet for våtrom handler hverdagen mest om fall. Håndverkere, kunder, takstfolk, rådgivere